INTERJÚ OROSZ KÁROLY POLGÁRMESTERREL

Mi tagadás, elég régen készült már Nagyhalász polgármesterével, Orosz Károllyal interjú a nagyhalasz.hu-n: utoljára 2008 végén. Adódott hát a kérdés: milyen fontosabb dolgok történtek azóta Nagyhalász életében?

 

„Elfogadtuk a költségvetést, 92 millió forint működési és 92 millió forint felhalmozási hiánnyal – vágott a közepébe Orosz Károly, akinek időközben elkészült saját honlapja, az oroszkaroly.hu. - Célunk az, hogy a forráshiányra fedezetet tudjunk teremteni. Jó hír, hogy nem kell visszafizetni a tavaly év végén az úgynevezett 6/3-as pályázaton nyert „működési célú támogatás” 15 milliós részét, amelyet eredetileg kamatmentes kölcsönként kaptunk. Ez nem kevés pénz: 15 millió forintról van szó. A támogatás másik felét eleve vissza nem térítendő támogatásként kaptuk. A másik jelentősebb sikert az ÖNHIKI-pályázaton értük el: ebből a forrásból 47 millió forintot szereztünk. Az intézményeknél és a szakfeladatoknál (például művelődési ház, pálinkafőző, védőnői szolgálat) takarékoskodnunk kell. Ez viszont nagyon nehéz, mivel kisebb normatívát kaptunk intézményeink fenntartásához, mint tavaly.”

Bizony, ezzel a problémával Magyarország összes önkormányzatának szembe kell néznie, és ha igazak a hírek, jövőre (választási év ide vagy oda) még nagyobb forráskivonás történik az önkormányzati szektorból. Szerencsére ebben az évben jó néhány olyan építkezés, fejlesztés is elindult, amelyek igencsak jót tesznek a városképnek, és nem mellékesen több tucatnyi halászi vállalkozónak, munkásnak is kenyeret biztosítanak egy időre.

„Nézzük a pozitív dolgokat: elindult több olyan projekt, amelyekhez még a tavalyi évben nyertük a pénzt, gondolok itt a Csuha-Kállay Kúria és a Városháza felújítására. Itt tartom fontosnak megjegyezni, hogy ezekhez Nagyhalásznak mindössze tíz százalék önerőt kellett hozzátenni, az elnyert összeg pedig nem kevés: 51 millió forint. Mint mindenkinek, az önerőt Nagyhalásznak is hitelből kell finanszíroznia, ennek megoldása folyamatban van.”

Mint ismeretes, a gazdasági világválság miatt a bankok elképesztően bizalmatlanok lettek, aki azóta rákényszerült, most minden bizonnyal heves bólogatásba kezd: igazi bűvészmutatvány manapság hitelt kiérdemelni. Nincs ez másképpen önkormányzati szinten sem. Mindez viszont nem akadályozhatja meg Nagyhalászt a fejlődésben.

„Elindult a sárga iskola felújítása is: ennek első lépéseként a tetőráépítés és a felső szint festése valósult meg, és cseréppel lesz borítva az iskola teteje. Ennek átadási ideje augusztus vége. Megtörtént a közbeszerzési eljárás a sárga iskola szigetelésére és nyílászáró-cseréjére, ez a beruházás augusztus 17-én kezdődött el. Itt várhatóan szeptember végére érnek véget a munkálatok.”

A most zajló és a korábban véget ért beruházásokról egyébként a polgármester saját honlapján, az oroszkaroly.hu-n is beszámol, sőt, egyedülálló módon arra is lehetőséget ad, hogy a választási ígéreteit összevethessék a megvalósult fejlesztésekkel. Néhánnyal azonban még adós maradt, ezek között az emberek számára a hétköznapok során leginkább az útépítés és útfelújítás a legégetőbb probléma, a legfontosabb beszédtéma.

„A hazai forrású pályázatokat is kiírták nemrégiben: a TEKI-jogcímen a Petőfi utca rendbehozatalára pályáztunk: ide egy négy méter széles, csapadékvíz-elvezetéssel épülő utat szeretnénk építeni. A LEKI-ben a Gyulai Pál és a Bem utcák aszfaltozására pályáztunk. Bízom mindkét pályázat sikerében, lobbizok is érte, és remélem, hogy a rengeteg próbálkozás meghozza gyümölcsét és megnyerjük ezeket a pályázatokat.”

Egy másik, 2008-as ígéret is nagyon közel áll a megvalósuláshoz: a közösségi közlekedés fejlesztése.

„Hamarosan megjelenik a közbeszerzési felhívás a buszöblök felújítására, illetve buszöblök és buszmegállók építésére; ezt a pályázatot egyébként Ibránnyal közösen adtuk be és nyertük meg. Ennek építése a 70 napos közbeszerzési eljárás után kezdődhet meg. Annak a sikeres pályázatnak pedig már mindenki láthatja az eredményét, amelyet a 2007-2008-as kiírásban nyert a Közútkezelő KHT: a 3834-es út felújításáról van szó, pontosabban ennek az új öregek otthona és Nyíregyháza közötti szakaszától.”

Az Ibránnyal közösen megnyert pályázat kapcsán természetesen a két város a kiviteli munkákat külön-külön szeretné elvégeztetni. Ha olvasgatjuk a nagyhalasz.hu fórumát, akkor láthatjuk, hogy az utak állapotánál már csak egy dolog érdekli jobban a halásziakat: jön-é a Penny vagy sem?

„Nagy várakozás övezi a Penny idejövetelét, hiszen ez sokak érdekét sérti, sok vásárló viszont jól jár majd vele. Két héttel ezelőtt egyeztettünk a Közútkezelő KHT ügyvezető igazgatójával, aki azt a tájékoztatást adta, hogy a több elkészült beépítési elképzelés közül kiválasztják a legmegfelelőbbet. Ha ők hozzájárulásukat adják a beruházáshoz, a nagyhalászi képviselők szavaznak arról, hogy eladjuk-e a Pennynek az általa kért területet.”

Írta: Bacskai János.